donderdag 9 april 2015

Traktatie Martin

Deze week was er een blog van http://www.leesvoer.net/traktatie/ over uit de hand gelopen traktaties. Te veel, te ongezond. Daarom zet ik hier de traktatie voor Martin die morgen jarig is. Eerder heb ik dat als gewoon huishoudelijk werk beschouwd, maar het blijkt een vorm van zelfexpressie te zijn. 
Het begint met vragen wat de jarige wil. Hij wilde eerst Bob de bouwertaart, een iets minder haalbaar concept. Vervolgens kwam hij zelf met appels. Heel knap! Daar heb ik de spekjes, een favoriet van Martin, bij bedacht en toen nog een rondje Google erop losgelaten. Daar heb ik dan weer mijn variant van gemaakt, want plakken met glazuur leek me niks. De spek en het blaadje zitten met 1 cocktailprikker vast in de appel. Door lange spekken in 3 te knippen kon ik het snoetje op het snijvlak  plakken zonder extra kleefstof. Het makkelijkst was eerst het blad aan het prikkertje, dat in de appel en daarna de van gezicht voorziene spek erop spiesen. Ik heb iets te weinig ruimte voor de tekst, de spek dekt Hoera wat af.
Het resultaat:

En dat dan in totaal 40 keer, verdeeld over twee kistjes. Tegen het butsen zitten er papieren servetten tussen de rijen en op de bodem en wanden.
Vervolgens kun je natuurlijk de discussie aan met @musjes of dit niet te veel e-nummers (spekjes) en te onaantrekkelijk voor kleuters (appels) is, maar ik heb mijn best gedaan ;-). De snoetjes en de blaadjes heb ik op de pc gemaakt in Paint, meer basic kun je niet hebben. En daarna heb ik gisteravond me bijna de blaren geknipt om ze klaar te hebben voor vandaag de assemblage. Martin heeft een snoetje mee naar bed genomen, dus ik denk dat hij ze leuk vindt.


2 opmerkingen:

  1. Een heerlijke traktatie. Daar kan onmogelijk bezwaar tegen gemaakt worden.
    Je hebt er een hoop werk van gehad en gemaakt. Petje af!
    Die zak toffees van vroeger was zoveel makkelijker en, omdat we thuis over het algemeen alleen met feest snoep en limonade kregen, was de traktatie van een jarige ook echt verwennerij, het kwam niet nog eens bovenop een dagelijkse (over)dosis.
    Gefeliciteerd met je jarige kind en een fijne dag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen